جايگاه و نقش اهلبيت عليهمالسلام در ترويج و توسعه فرهنگ قرآنى، به ويژه تفسير قرآن كريم، نقش كليدى و اساسى در تبيين حقايق قرآنى است. اين مهم، همزمان با نقش تأثيرگذار رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم در تفسير آيات قرآن و تربيت مفسّرانى گران قدر از صحابه، از جمله حضرت على عليهالسلام به عنوان صدرالمفسّرين و آگاهترين اشخاص به ظاهر و باطن قرآن آغاز مىشود. على عليهالسلام به عنوان يك شاگرد ويژه كه تمام مسائل وحى و شريعت را از رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم آموخته بود خود به تربيت مفسّران پرداخت و به گونهاى در فرهنگ و دانش آن عصر نفوذ نمود كه هيچ يك از صحابه، داراى هر دانش و منصبى كه بودند، خود را بىنياز از وى نمىديدند. بزرگترين مفسّران صحابه پس از حضرت على عليهالسلام مانند ابن عباس، ابن مسعود و اُبىّ بن كعب، به علم بىنظير آن حضرت اعتراف نمودهاند بلكه در بسيارى از موارد، علم تفسير خود را وامدار ايشان مىدانند. ابن عباس مىگويد: «تمام آنچه را از تفسير فراگرفتم، از على بن ابىطالب عليهالسلام است.»1
ابن مسعود با اتّصال معنوى و رابطه فكرى با على عليهالسلام آموزههاى خود را متأثّر از دانش و معلومات او مىداند و مىگويد: «من تفسير را از على عليهالسلام برگرفتم و از او استفاده بردم و معلوماتم را بر او خواندم. بىشك على عليهالسلام بهترين و دانشمندترين مردم پس از پيامبر خدا است.»
افزون بر آن، اين شيوه در خاندان امام على عليهالسلام ادامه مىيابد. پيشوايان از اهل بيت عليهمالسلام به افاضه علوم و گسترش فرهنگ قرآنى مىپردازند تا جايى كه حتّى حضرت زينب عليهاالسلام به بانوان در عصر خود قرآن و تفسير مىآموخت.
از آن جا كه «اهلبيت» مطابق روايات مفهومى گسترده دارد كه امامان معصوم عليهمالسلام را نيز در بر مىگيرد، ائمّه اطهار عليهمالسلام در توسعه فرهنگ قرآنى نقشهاى اساسى را ايفا كردهاند كه مهمترين موارد آن عبارتند از:
1. نقش هدايتى و تربيتى در تفسير؛
2. تربيت مفسّر؛
3. بيان مبانى و اصول راهبردى؛
4. جلوگيرى از انحرافها و كج انديشىها در تفسير (كه از جمله مىتوان به پديده جعل، اسرائيليات، تفسير به رأى، قياس و استحسانات اشاره نمود.)
برگرفته از سایتhttp://www.maarefquran.org
برچسب : نویسنده : etratghorannamaz بازدید : 109